Zoran Veljković, član SAS, izveštava sa BSC Expo 2013
22.i 23. mart 2013 | London (Engleska)
U studiju Richard Attenborough u Pinewood-u (London) 22. i 23. marta odrzan je sajam BSC (BSC Expo 2013) .
Skup je kao i svake godine do sada koncipiran u kombinaciji dva programa. Jedan je izlaganje najnovije tehnike u domenu fimske proizvodnje sa posebnim akcentom na snimateljki rad. Drugi, paralelni deo je odrzavanje broja seminara sa tematikom aktuelnih snimateljskih problema.
Sto se tice tehnickog dela, ove godine je prikazan broj proizvoda koji su zanimljivi za pomenuti.
ARRI je prikazao na svom standu sledece inovacije u razvoju svoje kamere Alexa.
-Dodatak XR Modula za kameru Alexa koji omogucava registrovanje ARRIRAW signala do 120 sl/sek.
Dodatak prihvata trenutno 512GB drajv na koji se registruje signal a postoji i adapter u koji se moze staviti SxS kartica.
-ARRI je prikazao i seriju ND filtera koji se po starom sistemu za 35mm kameru stavljaju iza objektiva i raspon je od ND 0.3 do ND 2.4.
-4:3 senzor se ugradjuje u sve kamere XT modela. To omogucava registrovanje anamorficne slike.
-Novi drzac za “viewfunder” koji je solidniji i robusniji od prethodnog je takodje predstavljen.
-ARRI upravo izbacuje na trziste i seriju anamorficnih objektiva koji u sebi komprimuju sliku. Kvalitet koji je prikazan na demonstraciji odgovara renomeu ARRI i Zeiss proizvoda na koji smo navikli. Slike ARRI 1, ARRI 2, ARRI 3, ARRI 4, ARRI 5, slika 9 – Milan Krsljanin – Director of Business Group Development, ARRI
http://www.arri.com/camera/digital_cameras/workflow/working_with_arriraw/arriraw.html
U domenu rasvete, LED sve vise osvaja trziste. Pored portabilnih panela koje smo brzo prihvatili, americka firma AAdyn Tech je izbacila na trziste rasvetna tela sa idejom da zameni tradicionalne reflektore i do 6KW HMI. Velika prednost je mogucnost da se ova rasvetna tela napajaju strujom od 220V i 13 Amp, sto omogucava da se na lokacijama jednostavno koristi kucna mreza i izbegnu generatori koji su skupi i bucni.
http://www.aadyntech.com/lights
Atraktivna je bila i demostracija sistema MK-V. Ovaj sistem u domenu stabilizacije kamere izgleda vrlo fleksibilno i svakako je skrenuo paznju prisutnih.
http://vimeo.com/45150286#
Posle 3-D noviteta sa filmom Avatar izgleda da je novi focus na 4K registraciju slike. Kamere su se uglavnom vec prebacile sa senzorima na 4K tako da sada preostaje da i snimaci budu osposobljeni za takvu registraciju. Kada su Red One kamera, ARRI D-20 i Genesis prvi doneli 4K registraciju, sistem je bio napravljen prema tome. Ostale kamere koje sada sticajem okolnosti prelaze na 4K registraciju, uglavnom moraju da dodaju snimac kako bi to omogucile (Alexa, Canon C500, Sony F55 itd). Slika 5. Slika 6.
Ideja o kompaktnoj kameri je malo narusena ali prateci brzinu razvoja filmske tehnologije samo je pitanje vremena kada ce i to biti usavrseno.
Izuzetno efektivna je bila demonstracija REDRAY 4K PLAYER-a. Kolege snimatelji su uglavnom prilazili na 10cm od ekrana ne verujuci svojim ocima kvalitet slike.
http://www.red.com/products/redray
Druga aktivnost na sajmu BSC su bili seminari sa nekoliko aktuelnih tema. Posebno zanimljiv je bio razgovor o mesanju profesionalnih i polu-profesionalnih kamera.
Slika 7 – Na slici sede s leva na desno: Leicester Dunton (Joe Dunton Cameras), Martin Davidson (minicam specialist), Steven Poster ASC, Phil Meheux BSC, Oliver Stapleton BSC.
Govorilo se o tome da su sada vec sve kolege uglavnom imale iskustvo u snimanju HD slike i da je kombinacija razlicitih kamera i sistema neminovna u nekim produkcijama. To se pojavilo iz potrebe da se fizicki male kamere stavljaju na mesta gde normalna kamera za tu produkciju ne moze da stane. Razmenjivana su iskustva iz te oblasti kao i opcije u tretiranju video signala u postprodukciji.
Seminar na temu komparacije modernih objektiva sa objektivima starijeg dizajna je takodje bio vrlo posecen. Cula su se misljenja tehnicke i kreativne prirode. Narocito je bilo zanimljivo diskutovanje na temu izgleda neostrog dela slike. Pored konstrukcije objektiva i dubinske ostrine sada i medijum senzora ili fimskog negativa imaju uticaja na formiranje izgleda. Naime, projekcija slike iza objektiva je donekle razlicita izmedju vrlo tankog profila senzora od debljeg profila filmskog negativa na koji se slika registruje po dubini emulzije.
Slika 8 – Na slici sede s leva na desno: John de Borman BSC (predsednik BSC), Prof. John Maxwell (lens designer Cook lenses), Geoffrey Chappell (Cook lenses).