NOVI PREDSEDNIK SRPSKE ASOCIJACIJE SNIMATELJA – INTERVJU S PREDRAGOM JOČIĆEM
Predrag Jočić nedavno je izabran za novog predsednika Srpske asocijacije snimatelja. Kao direktor fotografije radio je na velikom broju filmova i serija, i jedan je od osnivača produkcijske kuće Contrast Studios. Srpska filmska asocijacija je iskoristila ovaj sjajan povod da sa Predragom razgovara o budućim planovima SAS-a.
S obzirom da si niz godina član Izvršnog odbora SAS-a, možeš li da napravis osvrt na najveće uspehe asocijacije i sta će biti prioriteti u tvom mandatu?
Asocijacija snimatelja postoji već jedanaest godina, i jedan od njenih osnovnih ciljeva jeste očuvanje i zaštita autorsko – kreativnog identiteta članova, kao i svih snimatelja slike u Srbiji. U tom cilju smo pre pet godina osnovali festival snimateljskih ostvarenja “Slika u pokretu”. Iz godine u godinu festival privlači sve veću pažnju ne samo domaće i stručne javnosti već i filmskih autora iz regiona i sveta.
Jedna od važnijih stvari u prethodnom periodu je svakako organizacija dodele godišnjih nagrada IMAGO u svim kategorijama, koja je održana 2019. godine u Beogradu, kada smo bili domaćini najznačajnijim direktorima fotografija iz celog sveta.
Ciljevi asocijacije će i u narednom periodu biti da zaštiti i održi ugled direktora fotografije, da svojim delovanjem u javnosti skrene pažnju na važnost i vrstu posla kojim se bavimo. Da osnažimo festival i asocijaciju, stvorimo dobre kontakte u regionu i Evropi i da nam svake godine gostuju najpriznatiji direktori fotografija koji će moći svoje iskustvo da prenesu našim studentima i filmskim radnicima. Da očuvamo sećanje na legende naše profesije, ali i da otvorimo vrata i pomognemo afirmaciju novih generacija direktora fotografije.
Kako vidiš kreativni potencijal novih generacija članova SAS-a?
Tehnološki razvoj kao i globalizam nam svima, a posebno mladim generacijama, omogućava da imamo uvid u mnoštvo najrazličitijih sadržaja, ideja i koncepata širom planete kada je vizuelna umetnost u pitanju. Sa jedne strane, tesko je danas izmisliti nesto novo i biti svež, ali sa druge strane to mnoštvo sadržaja nam omogućava da u svom oku, mozgu i umu filtriramo ono najinteresantnije za nas. Iz takvih stimulansa se rađaju nove kreativne ideje. U tom smislu ima značajan broj direktora fotografija mlađe generacije koji su se izdvojili svojim projektima i koji svojim radom skreću pažnju na sebe. U značajnoj meri to omogućava i veliki porast obima filmske i televizijske produkcije u Srbiji zadnjih godina. Nadamo se da će se taj trend nastaviti i da će svojom energijom, kreativnošću i kvalitetom generacije mladih dolazećih kolega kroz vreme stati na mesta najznačajnijih snimatelja i nastaviti tamo gde su generacije pre nas stale.
Kako ocenjuješ međunarodnu poziciju direktora fotografije iz Srbije? Kakva je saradnja SAS-a sa IMAGOM ili drugim strukovnim udruženjima?
Srpska asocijacija snimatelja je danas veoma visoko kotirana u međunarodnim filmskim institucijama. Naši direktori fotografije i ostali filmski radnici su vrlo priznati i cenjeni u Evropi i u regionu. U prilog tome govori činjenica da Srbija ima dva svoja predstavnika u najprestižnijoj svetskoj federaciji snimatelja IMAGO. Predrag Bambić je već godinama član borda guvernera IMAGA, a Bojana Andrić je od prošle godine član tehničkog komiteta za kreativnu primenu tehnologije u toj prestižnoj asocijaciji. Zahvaljujući tome dobili smo priliku da 2019. ugostimo najznačajnija imena svetske kinematografije, što je bio veoma značajan događaj za Srbiju u tim krugovima.
Svakako da još moramo da radimo i napredujemo u tom smislu i na najbolji mogući način pospešujemo značaj i respekt kako naših direktora fotografije pojedinačno, tako i čitave profesije i naše asocijacije.
U čemu vidiš da je najveći značaj postojanja i funkcionisanja strukovnih asocijacija unutar filmske industrije?
Filmska industrija u Srbiji je nažalost godinama bila u veoma lošoj situaciji, gotovo da je jedva opstajala. Na radost svih nas, poslednjih nekoliko godina mozemo reći da se okolnosti menjaju. Sve je više emitera, budžeta i mogućnosti. Postojanje i opstanak strukovnih asocijacija je od velike važnosti. To je linija odbrane struke, umetničkog integriteta, jedinstva i sloge unutar jedne profesije i to sasvim sigurno važi ne samo za asocijaciju snimatelja već i za sve ostale asocijacije u Srbiji. Važnu ulogu u ovome igra i Filmski centar Srbije, koji je prepoznao aktuelne probleme i pokušava da se uključi kao aktivna podrška strukovnim udruženjima.
Koliko novih članova SAS prima svake godine i kada otvarate prijem za nove članove?
Po statutu asocijacije nemamo obavezu ili ograničenja koliko godišnje moramo ili treba da primimo novih članova. Za poslednjih nekoliko godina primljeno je u članstvo asocijacije jedanaest novih članova tako da asocijacija sada broji ukupno 47 članova. U okviru asocijacije snimatelja svake godine se osniva komisija za prijem novih članova, koja prikupi dokumenta i selektuje potencijalno nove članove. Zatim se na skupštini asocijacije koja se svake godine održava u martu organizuje glasanje u kojem učestvuju svi članovi, a kandidati koji dobiju potreban broj glasova postaju punopravni članovi asocijacije.
Sa Bojanom Andrić kao potpredsednicom SAS-a, da li planirate neke projekte usmerene na profesionalno osnaživanje žena? Koliko žena broji sadašnje članstvo SAS-a?
Bojana Andrić je, od svog ulaska u asocijaciju 2018. godine, jedan od aktivnijih i snažnijih članova i od početka je uključena u rad IO, a nedavno je izabrana i za punopravnog člana IMAGO Tehničkog komiteta, u kome se nalazi sa još tridesetak snimatelja i kolorista iz celog sveta, ali i isto toliko najznačajnijih visokih predstavnika proizvođača snimateljske opreme, što i za SAS ima veliki značaj. Kada je u pitanju proces osnaživanja žena, u prethodnom periodu se on već uveliko događa, jer sve veći broj devojaka upisuje kameru, pa su akademije i fakulteti zapravo prva instanca koja to omogućava, a SAS će sa zadovoljostvom raditi na svim vrstama aktivnosti koje doprinose ravnopravnom položaju koleginica, što uključuje i konkurisanje za projekte na tu temu. Uz Bojanu Andrić, u okviru SAS-a tu su i koleginice Jelena Stanković, Tatjana Krstevski i Maja Radošević. Sve četiri su aktivne i veoma tražene snimateljke, i upravo su one predstavnice te nove generacije.
Sa razvojem tehnologije, pogotovo virtuelne produkcije, kako vidiš ulogu DP-eva u toj revoluciji?
Snimatelji moraju konstantno da se unapređuju, izučavaju nove procese i tehnologije i drže korak sa njihovim razvojem. Vurtualne produkcije su jedan segment, i njihova budućnost je neupitna, kao što je neupitno da je uloga DP-eva od krucijalne važnosti za svaki vizuelni identitet projekta, pa i za virtuelnu produkciju, samo što se u samom procesu menjaju neke od faza – više se radi u pretprodukciji, unapred se pripremaju svi elementi i DP mora da učestvuje u tom procesu kako bi dobio ono što želi. Pojavljuju se i nova zanimanja i novi saradnici – unreal inženjeri i specijalisti, dizajneri pozadina (environment)… i ovom procesu se prilagođava cela filmska ekipa. Mixed reality je segment koji se ubrzano razvija, kao i rad sa LED zidovima i gejmerskim programima (unreal engines) i to je proces o kome ćemo dosta da učimo, te je neophodno da se naši snimatelji kontinuirano usavršavaju. Konferencija CGA Belgrade koju organizuje SFA jedna je od takvih prilika za buduću saradnju.
Intervju preuzet sa Filminserbia